Dematra, Deinze
Op zijn site in Deinze, op de grens met Kruisem, bouwt de magazijn- en distributiespecialist Dematra een volautomatisch palletmagazijn, goed voor 80.000 pallets en 12.000 in- en uitgaande palletbewegingen per dag. Het bedrijf investeert zo’n 50 miljoen euro in het hoogbouwmagazijn en werft er 42 werknemers voor aan. Dematra is specialist in de opslag en distributie van food en non-foodproducten. Het bedrijf beschikt in België al over vier magazijnen met een totale capaciteit van 80.000 pallets. Met de bouw van het nieuwe palletmagazijn in Kruisem, dat hoofdzakelijk voor temperatuur gecontroleerde voeding zal worden gebruikt, wordt dat aantal in één klap verdubbeld.
Het indrukwekkende Dematra project, een wereldprimeur in zijn soort, langs de E17 in Nazareth (Deinze) trok de aandacht van Transportmedia voor een projectreportage met de belangrijkste projectpartners (STOW Group, Ceratec, C&W Logistics, Isocab Construct en Batimont Zonnepanelen).
Als hoofdaannemer kon Alheembouw uiteraard niet ontbreken. Egon Braem en Tom De Weirdt lichten o.a toe hoe we erin geslaagd zijn om dit huzarenstukje - een volledig geconditioneerd en operationeel gebouw met 80.000 palletplaatsen - te realiseren in amper 16 maanden.
Project details
Project description
Het gebouw is een technisch én duurzaam hoogstandje. De hoogbouw van maar liefst 46 meter hoog neemt heel weinig grondoppervlakte in, een bewuste keuze om de impact op de omgeving beperkt te houden. De enorme hoogte en grote opslagdichtheid stelden Stow, de leverancier van de rekken en de shuttles, wel voor een uitdaging. Het ontwierp daarom een compact, uiterst stabiel en flexibel in-, uit- en opslagsysteem met shuttles. Die kunnen pallets met afmetingen tot 2,65 meter volledig volautomatisch en zonder elkaar te hinderen horizontaal en verticaal verplaatsen.
De bouw van het nieuwe hoogbouwmagazijn in Kruisem geeft de ambitie weer van de logistieke speler en weerspiegelt het geloof in de toekomst. Deze schaalvergroting laat toe om nog sneller en flexibeler in te spelen op de wensen van klanten. Die hebben steeds vaker nood aan betrouwbare lokale opslagcapaciteit om hun goederen just-in-time te leveren.
Het volautomatisch karakter van het magazijn biedt het voordeel dat Dematra op de huidige krappe arbeidsmarkt minder intensief op zoek moet naar technische profielen. Toch creëert de bouw nog altijd werkgelegenheid voor 42 voltijdse nieuwe medewerkers.
Bouwheer: Blue Line Storage
Architect: a154 architecten
Algemeen aannemer: Alheembouw
Studiebureau stabiliteit: Establis
Studiebureau technieken: Ingenium
Rekken en horizontaal transport: Stow
Verticaal transport: Ceratec