VDL Bus & Coach, Roeselare
Steeds meer stadsbesturen vinden dat zero emissie binnen afzienbare tijd de norm moet zijn. Daarom wordt aangenomen dat in 2025 driekwart van alle bussen in het openbaar vervoer elektrisch zal rijden. In dat kader opende het Nederlandse VDL Bus & Coach begin 2023 een nieuwe fabriek in Roeselare. Dit wordt VDL’s Belgische centrum voor e-mobiliteit.
Het productieproces zal compact zijn en gericht op meer elektrische bussen bouwen dan nu het geval is. In de voorbereiding wordt gewerkt met slimme voormontages, waardoor de doorlooptijd korter en efficiënter zal zijn. Door het productieproces slimmer in te richten (minder uren per bus) is VDL in staat om de maximale capaciteit in de nieuwe fabriek te verdubbelen, tot maximaal achthonderd bussen.
Alles is ingericht om op de meest efficiënte wijze elektrisch aangedreven bussen te bouwen. Dit zal gebeuren in een energieneutrale omgeving, waarbij gebruik wordt gemaakt van ‘groene’ technologie. Denk onder meer aan meer natuurlijke lichtinval en minder kunstlicht (gezonder en veiliger voor werknemer), het hergebruik van regenwater, bouwen met middelzwaar beton (zorgt voor afvlakking van de opwarmings- en afkoelingscyclus in de zomer) en groendaken op de kantoren, wat leidt tot meer zuivere lucht en een verkoelend effect. Een heuse opdracht voor het bouwteam.
De voorbereidingen (grond- en graafwerken) voor de bouw gingen eind 2021 van start. De productiehal beslaat ruim 21.000 vierkante meter. Daarbij kwamen nog eens 6.000 vierkante meter voor de kantoren, gemeenschappelijke ruimtes waaronder het bedrijfsrestaurant, de showroom (volledig in glas) en de magazijnen bij. Bovendien werd nog eens 20.000 vierkante meter voorzien voor parking en buitenaanleg.
Alheembouw stond in voor de funderingswerken, wind- en waterdichte ruwbouw, constructie van de sprinkler-bufferkelder en de volledige omgevingsaanleg.
Scroll naar onder voor de fotogallerijen van de vooruitgang van de werken
Project details
Project description
De nieuwe vestiging verrijst op bedrijvenpark Krommebeek, op een site van acht hectare waarvan zo’n 35.000 vierkante meter wordt bebouwd. “We plannen een productiehal van 20.000 vierkante meter met een assemblagelijn in L-vorm”, weet architect Levi Deryckere van Demo Architecten. “Het wordt een aangename werkplek dankzij veel daglicht en in de zomer moet een groene gevel een verkoelend effect geven. Aan de noordzijde van de productiehal verrijst een kantoorgebouw van drie bouwlagen met een centraal atrium. Ook bouwen we een afleverhal, zijnde een toonzaal voor de afgewerkte bussen, en een aftersales. Dit is een werkplaats voor herstellingen en de bijhorende kantoren.”
“De nieuwe site wordt uitgerust met zonnepanelen die de basisbehoefte van het bedrijf dekken, maar er is ook al in een uitbreiding voorzien”, zegt Jonas Vandemoortele, projectingenieur bij BM Engineering, over het duurzame karakter van de site. “De kantoren zullen verwarmd en gekoeld worden via een warmtepomp en in de productiehal kiezen we voor vloerverwarming, zodat er veel minder warmte verloren gaat telkens als de poorten openen.”
Peter Wouters, managing director van VDL Bus Roeselare, noemt de investering van VDL Groep een sterk signaal. “Ik ben heel trots dat VDL blijft vertrouwen in het bouwen van bussen in België en Nederland, nochtans een heel arbeidsintensief gebeuren. Het is een extra stimulans om innovatief voorop te lopen en op een nog efficiëntere manier bussen te bouwen”, stelt hij.
BOUWTEAM
Bouwheer: VDL Vastgoed Belgium NV
Architect: DEMO+ architecten
Hoofdaannemer Alheembouw (ruwbouw wind- en waterdicht + omgevingswerken)
Studiebureau stabiliteit: BM Engineering
Studiebureau technieken: BM Engineering